10/28/2009

JGN HEBOH2...

kalau dh tkdir ia akan terjadi, maka dgn sekelip mata ia dh terjadi. itu lah takdir hidup ini.


Hadis Qudsi - Jika ditimpa musibah jangan dihebohkan

Berkata Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi s.a.w. telah bersabda: Allah telah berfirman yang bermaksud : “Allah telah mewahyukan kepada saudaraku Uzair: Wahai Uzair! Jika engkau ditimpa musibah, maka janganlah engkau mengadukan Aku kepada makhluk...

terpetik satu hadis ini maka tidak elok jika di hebohkan sebarang musibah yg terjadi. jadi simpan sj di dlm hati sbagai pengajaran.

tapi dimana sikap utk kita tlg mnolong jika ada insan lain mengalami musibah tidak kira apa jenis musibah sekalipun. teringat aku kisah lect aku yg mengalami kemalangan kecil, ms tu aku sem 1. aku pun ingt2 lupa cite ni. lect aku bwk lori kecik sbb nk muat brg2 seni yg ditempah olh kami pljar dia ni. smpai d hgwy nk d jadikan cerita terbabas la lect aku ni ke tepi jalan habis suma brg2 dlm lori rosak. smpai la 2 3 org yg kje hgwy 2 dimana keje diorg adalah utk membnatu..dtg2 bknya nk tnya lect aku cdera ke x perlukan ape2 x..tapi dorg 2 dtg selamatkan pokok bunga yg lect aku terlaggr 2..ade ke ptt?
sedangkan lect aku cdera jgk ms tu..ishh smpai hati diorg!

aku rs sikap tlg mnolong amat ptt...nk pulak kalau yg d timpa musibah 2 adalah insan yg lemah.. xde la terkebil2 sendiri kan...ini tidak nk pulak di ambil ksempatn dsebalik kelemahan tu.. lgi x ptt.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.